Skattkistan

Fina fisken & fuskaioli
Igår kväll gjorde jag en av mina favoriträtter; fisksoppa. Som vanligt när jag lagar mat så följde jag inte receptet till punkt och pricka utan jag la till och drog ifrån där jag tyckte att det passade. Resultatet blev fantastiskt gott (såklart!) och nedan bjussar jag på receptet. Jättegott att äta med vitlöksbröd, hemmagjort eller köpevarianten spelar ingen roll. Lycka till!

Fina fiskens festgryta
400 gram torsk eller sej, jag använde kolja
300 gram lax
1/2 purjolök
1/2 gul lök, jag använde schalottenlök
1 msk smör
1 vitlöksklyfta, jag tog 2
2 tsk tomatpuré
1 1/2 tsk salt
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad basilika
2 1/2 dl vitt vin
1 1/2 fiskbuljongtärning, jag tog 2
4 dl mellanmjölk, jag tog 6 dl för att få mer "soppa"
1 dl matlagningsyoghurt
1 paket saffran eller gurkmeja
2 dl skalade räkor
1 burk musslor, jag tog ett halvt nät färska

Fuskaioli
1 dl Creme fraiche, den feta varianten
1-2 vitlöksklyftor, pressade
salt
peppar


Rör ihop fuskaiolin och ställ in i kylskåpet. Skölj och strimla purjolöken, skala och hacka löken & vitlöken. Smält smöret i en stor gryta. Fräs löken i ett par minuter tills den blivit glansig och genomskinlig. Rör ner tometpuré, salt, timjan & basilika. Låt detta fräsa med en kort stund. Tillsätt vin och buljongtärning. Koka ett par minuter. Rör ner mjälk, yoghurt och saffran el gurkmeja. Sjud i 15 minuter. Skär fisken i munsbitar, lägg dem i grytan och sjud ytterligare 7 minuter. Skala räkorna. Tillsätt dem och de avrunna musslorna/de rensade och putsade musslorna. Hetta upp och servera genast med en klick fuskaioli samt något gott bröd.
Kanske något för söndagsmiddagen?
#1 - Nina

Hey, var det du som hade smugglat ner lite choklad i påsen? :P

#2 - Jennie

Nina: Jajemän! Som tack för lånet :)

#3 - Nina

Vad gulligt av dej, tack!=)

#4 - Jennie

Nina: Vassegod!

#5 - Mika

ABSOLUT!!! Detta ska jag prova :)