Skattkistan

Måndagssoppan blir lyxig med pilgrimsmusslor.
Idag när jag gick till Citygross för att handla kvällsmat på lunchen så hade jag inte den blekaste aning om vad jag skulle köpa eller laga. Men halvvägs där (när jag promenerat 100 meter i kylan) kom jag och tänka på soppan som jag sett i Lantliv igår när jag skulle sova. En jordärtskockssoppa med pilgrimsmusslor toppad med groddar närmare bestämt. Så det fick det bli.

Receptet, på ett ungefär.

Jag började med att fräsa en hackad gul lök i en matsked smör. När löken blivit gyllene hällde jag på 1.5 dl vitt matlagningsvin, 2 hönsbuljongtärningar och 1 liter vatten. När vätskan börjat koka hällde jag i ungefär 700 gram skalad och tärnad jordärtskocka.


Det hela fick koka i ungefär femton minuter till jordärtskockan blivit mjuk. Då mixade jag soppan slät & spädde den med 2 dl matlagningsgrädde. Sen fick det koka i ett par minuter medans jag kryddade soppan med salt, peppar, 1/4 pressad lime & en skvätt honung. Samtidigt stekte jag pilgrimsmusslor i lite smör i en gjutjärnspanna i en minut på varje sida ungefär (det stod 30 sek på varje sida i receptet jag utgick ifrån).


Trädde upp musslorna på ett spett & hällde upp soppan. Slutligen toppade jag det hela med alfaalfagroddar!

Serverad med en hembakad rågbulle blev det smaskens. Receptet på rågbullen ska jag bjussa på imorgon :).

Smaklig spis!
#1 - Johanna

Det ser väldigt gott ut. Porslinet är ju dessutom jätte fint!

#2 - Jennie

Johanna: Visst gör det :) O allt ser ju så mycket godare ut på fint porslin! Kram