Skattkistan

Rågbullar med linfrön

I söndags bakade jag rågbullar. Here comes the ingredients!


Jag älskar hur bra degen blir i min Kitchen Aid.


20 fina bullar blev det till slut.


Urgoda till soppan eller med ost på till frukosten!

Recept
6 dl ljummet vatten
25 g jäst
2 dl havregryn
1 dl linfrön
3 dl rågmjöl
11 dl vetemjöl
2 msk mörk sirap
1 msk honung
1 tsk salt

Lös jästen i det ljumma vattnet.
Blanda ner allt utom vetemjölet och saltet och rör någon minut.
Tillsätt vetemjöl och knåda ca 10 minuter med degblandare tills degen är slät.
Tillstät saltet och kör ytterliggare 5 minuter.
Låt jäsa ca 20 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 20 bitar. Rulla till bullar och platta till något.
Ställ bullarna på plåtar med bakplåtspapper. För en finare yta kan man pensla med lite filmjölk.
Låt jäsa till dubbel storlek, 30-60 min.

Grädda bullarna i 250 grader, 10-12 minuter. 
Låt svalna på galler.
#1 - Mickan

Visst är det gott med räkor! Älskar att bara sitta och skala och äta. Och citronsåsen tillsammans med lakrits var det godaste jag ätit på länge!



Det här receptet ska jag nog testa ikväll. Jag är så baksugen och funderar på att baka bröd så det här inlägget var ju passande:)

#2 - Jennie

Mickan: Det tycker jag absolut att du ska! Eller skulle :) Undra om du testade det? :)

#3 - Mickan

Jag pallade aldrig iväg till affären och köpte jäst, det enda som inte fanns hemma... Men jag SKA snart:) Kanske på söndag!

#4 - Malin

Är du nöjd med din kitchen aid?Har funderat på att köpa en men jag såg nånstans att man tyckte att skålen var för liten då man ska göra deg.Om man lägger så mycket pengar i nått vill man ju ändå vara nöjd med apparaten:)