Skattkistan

Sunday.

 
 
Satan i gatan vad trött jag är i min kropp! Mitt 12 km långa löppass nu i eftermiddags har verkligen satt sina spår :). Det gick riktigt bra med löpningen idag. De första sju kilometerna flög jag nästan fram, sen när jag kom fram till Hemmesjö gamla kyrka och dess galet branta backe tillät jag mig själv att gå... och sen när jag satte igång att springa igen var det tyngre. Men det gick ändå bra och jag är supernöjd med att jag orkade springa mina 12 kilometer och att min kilometertid hamnade på för mig riktigt bra 5:32.
 
Innan jag blev avsläppt i Växjö av P så var vi ute hos Erika & Jon i Gransholm precis som planerat. Där fick vi the Grand-tour av deras hus, som för övrigt kommer kunna bli så himlans fint, med lite kärlek (precis som vårt). Sen fikade vi på deras baksida i det underbara solskenet. Tårtan, som för övrigt inte ser så aptitlig ut, hade jag med mig hemifrån. Vi bjöd på den på vår lilla påskmiddag igår & då var den god... idag var den faktiskt ännu bättre. Marängen hade liksom segat till sig. Hur som helst, receptet på den kommer imorgon!
 
Efter att ha blivit lite inspirerade av Erika's och Jon's köksplaner så har vi surfat kök nu ikväll. Det finns ju precis hur mycket olika kök som helst, och i ungefär lika många prisklasser. Det känns dock som att vi har hyfsad koll på vilken stil vi vill ha på köket, prisklassen & därmed även leverantör är vi däremot inte lika säkra på.
 
Hur har ni som har byggt/bytt kök tänkt gällande luckor, skåp och bänkskivor??
 
Jag är kanske ute och cyklar, men jag känner att själva stommarna på köket nog är ungefär detsamma oavsett leverantör. Luckor, bänkskivor & detaljer däremot, där tror jag nog att kvaliteten kan skilja sig väsentligt... Hmmm... Någon med erfarenhet som kan göra mig klokare? Och slutligen, vilken leverantör har ni använt er av?
 
Många frågor och jag hoppas på många svar :) Snälla.
 
Nu ska jag krypa ner i sängen och hoppas på att Alvedonen jag gav Billie innan hon somnade ska hjälpa henne att sova lugnare i natt. 
 
Natti Natti.
 
#1 - Erika

Du är så duktig med din löpning vännen! Tack för besöket idag, var både trevligt och välbehövligt för oss :)

Ang kök så har ju vi beställt Ballingslöv (som ni vet). Jon säger att det är nog skillnad på stommarna hos olika tillverkare med. Kolla så att innermåtten stämmer överens hos de olika tillverkarna. Och hålbilden. Så man kan göra standard. Detta är Jons ord, själv fattar jag ingenting, haha. Om ni är intresserade av Ballingslöv så har vi katalog hemma. Jag är övertygad om att ni kommer få ett finfint kök vad ni än väljer :) Jag själv hade inte sett skillnad på ett IKEA-kök eller ett från Ballingslöv ;) Puss!

Svar: Hehe, hade inte tänkt att beställa stommar på ett ställe och luckor på ett annat :) Men förstår om det kan ha låtit så i mitt inlägg. Menar bara att det känns som att stommarna är nog ungefär lika hållbara/bra om man köper dem hos IKEA som hos ett kanske dyrare alternativ. Däremot skiljer sig nog kvaliteten på luckorna och bänkskivorna från ett billigare till ett dyrare alt... så det är svårt att välja. Man vill ju inte välja bort kvalitet, samtidigt vill man ju inte betala mer än nödvändigt :) Puss Puss
Skattkistan

#2 - erikasblogg.se

Menar besöket igår, hihi. Tröttmössa är jag :) Puss igen!

Svar: HEHE, tröttkeps :)
Skattkistan

#3 - Johanna

Hej! Vi har ju nu testat både HTH-Kök och Myresjökök. Jag kan säga att hållbarheten på luckor var bäst från HTH. Men i dagsläget om man då jämför vårt kök idag och ett köpt från Ikea så får du samma kvalitet där. Så ett Ikea kök tycker jag är bra både kvalitet och pris då! Kram Johanna

Svar: Tack för dina tankar och svar Johanna! Tror faktiskt att IKEA gör bra grejor, har ju satt in ett IKEA-kök förut (i min gamla lägenhet) och det var det inte något fel på. Men nu vill man ju välja ett alternativ som ska funka och vara fint länge, vi har ju inga planer på att flytta här ifrån på ett helt gäng år iallafall. Får väl titta runt hos flera leverantörer innan vi bestämmer oss :) Kram!
Skattkistan

#4 - Veronika

Vi har Ikea!

Svar: Och ni trivs med ert kök?
Skattkistan

#5 - Thilda

Vi valde mellan EPOQ kök från elgiganten och IKEA.
Stommarna ska vara samma som från ikea ( och även HTH tror jag) men dock skulle lådorna hålla mer i vikt från epoq. Plus att de hade ett mellanting mellan IKEAS matta och högblanka. Vi valde en halvblank lucka.
När vi valde luckor så valde vi även släta, just för när i spegeldörrar så samlas alltid mer smuts i alla "mönster", så det är lättare att hålla rent en slät lucka :)
Vi valde även att ha glasskiva istället kakel och blev väldigt nöjda med det :)
Vi är jätte nöjda med köket. (haft lite strul med leverans av ett högskåp som vi beställde i efterhand, men annars är vi nöjda!)

Kram

Svar: Åh tack snälla Thilda för din långa och bra kommentar! Ska definitivt kolla in EPOQ. Har de något utställningskök på Elgiganten här i Växjö?Kram!
Skattkistan

#6 - Thilda

När vi kollade på köket va vi tvugna att åka till Kalmar, men då sa dem att de skulle komma till växjö i dec, men jag har inte hört/sett nått på nån reklam eller så..
annars har de utställningskök i kalmar iaf :)Du kan även ( som IKEA) ladda hem köksritningsprogram till datorn och rita upp eget kök :)

Kul med planer :)
Lycka till! :)
Kram

Svar: OK, då får jag väl ta en tur upp till Elgiganten här i stan först och kolla läget :) Får se om vi hinner med det i helgen kanske! Tack så jättemycket för dina tips.Kram!
Skattkistan

#7 - Veronika

Ja, det gör vi verkligen. Det är ju bara stomme och luckor, känslan och det personliga sitter ju i allt smått runtom :) Inget som helst galet med Ikeas kök, tvärtom. Har flera vänner som också är supernöjda :)

Svar: Vad bra! Jag gillar IKEA och har haft IKEA-kök förut, ser eg. inte någon anledning till varför vi inte skulle kunna välja det den här gången också! Tack för dina tankar/synpunkter! Kram
Skattkistan