Skattkistan

Nu blir're andra bullar
 
 
Bullar bullar bullar. Bullar har jag ju bakat ungefär hur många gånger som helst förr och jag har testat olika recept. Idag tror jag dock att jag nådde perfektion enligt min egen smak! Jag bakade vetedegen enligt samma recept som jag brukar, Ingrids, det som skiljer detta recept från dem jag tidigare använt är att man inte smälter smöret till degen och blandar i mjölken, nä man blandar i det rumstempererat i degen samtidigt som mjölet.
 
Jag gjorde ena halvan av degen till vanliga kanelbullar, den andra blev till kardemummabullar a'la PM Bröd & Sovel och det var dem som blev så sablans goda.
 
Istället för att fylla bullarna med smör, socker och kanel så fyllde jag dem med smör som jag blandat med vaniljsocker & vanligt strösocker som jag stött i mortel tillsammans med hela kardemummakärnor. Hur mycket undrar ni säkert då... tja jag mätte inte riktigt. Men ungefär lika mycket fyllning som jag hade haft i om jag gjort kanelbullar. Är ni med? :)
 
Toppade dessa bullar gjorde jag (efter jag penslat dem med vispat ägg) med ytterligare stötta kardemummakärnor & råocker.
 
Åhh. Så. jäkla. gott. Tur att de ligger i frysen, annars hade jag nog ätit kardemummabullar till kvällsmat istället för de äggmackor som är in the making i detta nu.
#1 - Yvonne W

Ser ruggigt goda ut! Tur du har karaktär, själv hade jag gått lös på frysen också ;-).

Svar: Haha, än så länge ligger de tryggt i frysen... ingen vet hur det ser ut imorgon :). Hur har du/ni det på fredag förresten? Annica och jag ska ses med kidsen i det sköna vädret då har vi tänkt. Hur mår du? Kram!
Skattkistan

#2 - Karin

Får se om jag vågar mig på att testa receptet sen. Har nån slags baka-bullar-fobi.. hehe.. rädd att misslyckas, men det kanske bara är en noja ;)

Svar: Klart du vågar! Hur fel kan det bli? :)
Skattkistan