Skattkistan

Vitvaror, bänkskiva och allt det där andra.
Nu har vi mer eller mindre bestämt oss för att beställa vårt kök från IKEA. Ritningen är så klar som vi kan göra den själva här hemma, så nu ska vi bara bestämma oss för vitvaror, bänkskiva & kran.
 
Ni läsare som har IKEA-kök som ni monterat själva. Har ni även beställt bänkskiva & vitvaror på IKEA eller har ni tips på alternativa leverantörer av detta, särskilt bänkskivor. Bra och prisvärt får det gärna vara!
 
Vi funderar på vilket material vi ska ha på bänkskivan. Hade allra helst haft granit/sten men det blir himlans dyrt. Tycker även att mörkbetsad ek är fint, men hur tåligt är det egentligen?! Laminat känns trist tycker jag, men är ju slitstarkt som jag har förstått. 
 
När det gäller vitvarorna så hade jag gärna haft kyl, frys & diskmaskin integrerade men är inte så säker på att P är med mig på detta. Jag tycker att det verkar vara bökigt med rostfritt på kyl & frys, kladdiga fingrar ungefär överallt. Rätta mig gärna om jag har fel?!
 
Tänk gärna till och kom med era tankar över huvudtaget!
 
Kram.
 
 
Mycket vitt, kakel & få överskåp. Så blir det nog hemma hos oss!
 
#1 - Anna

Tror verkligen på integrerade vitvaror! Kompisar har ett kök liknande det ni vill ha i sitt underbara fritidshus i Kungshamn, Bohuslän. Inga överskåp alls, vit pärlspont på väggarna, liggande rektangulärt kakel vid em gammal eldstad som finns kvar. De har hur som helst integrerad diskmaskin vilket smälter in toppenfint. Ger en fin linje liksom. Kyl/frys är en vit från Smeg som bryter av, står dock mot en annan vägg utan köksskåp. De har f ö marmorskiva vilket passar fantastiskt bra men inte helt praktiskt med fläckar som blir av citron och vin. Jättedyrt dessutom men man kan ju alltid drömma!

Svar: Så fint med marmor tycker jag också, men sambon tycker att det blir alldeles för mycket vitt med vita luckor, vit bänkskiva och vitt kakel... och ja, han får väl vara med och bestämma lite då ;) Och som sagt, det är ju rätt dyrt med marmor också... Dina kompisars kök låter verkligen superfint!!!
Skattkistan

#2 - Nina

Vi hade inga överskåp i gamla lägisen här i Sthlm, bara en hylla med glas, koppar och annat på. Ingen bra ide, det var jämt kladdigt pga matosen från spisen. Då hade vi ändå en bra fläkt. Vi kommer ha överskåp i våra boenden som går hela vägen upp till tak pga slippa torka av fettet som är äckligt.
Nu har vi gasspis, men jag är trött på den! Pga det är så mycket ytor på den som skiten lägger sig, på vred och liknande. Köper vi nytt så blir det häll av ngt slag med touchknappar.
Vi har en laminatskiva, svart. Jättetrist, den skulle jag gärna byta ut till ett träslag. Hade gärna haft integrerad diskmaskin, så man slipper se den, men inte kyl och frys. Men det är nog mest för att jag vill ha en sådan side by side med ismaskin ;)

Jag gillar inte vårt kök alls, var det meningen att vi skulle bo kvar här en lång tid framöver hade vi rivit ut och gjort om, och gjort bättre. Förstår inte vad de gamla ägarna tänkte på..... Dock har vi ett serveringskåp från när huset byggdes, det kommer ALDRIG försvinna.:) Det är det ända som är bra med köket :) Och porslinshon som jag gillar mycket :)

Svar: Jag tror att jag skulle kunna mörda för ett serveringsskåp som ert! Och porslinsho hade jag inte heller sagt nej till, men det gör P så det blir det tyvärr inte :(. Kram!
Skattkistan

#3 - J

Ikeas vitvaror är inte så bra säger de jag känner som köpt därifrån till sina kök. Framförallt diskmaskin är de missnöjda med. Vi har rostfria vitvaror i vårt kök, och man får torka en del. Främst efter små kladdig barnhänder, men det syns en hel del ändå. Missnöjd kan jag inte säga att jag är. Skulle välja rostfritt igen om jag inte skulle ha integrerat.

Svar: Tack för dina tips & tankar! Vi har inte heller tänkt köpa IKEA's vitvaror, eller vi har väl eg. inte bestämt oss ännu. Men det blir nog rostfritt på kyl& frys iallafall, det vill sambon ha :)
Skattkistan

#4 - Helena

Vi har rostfri kyl/frys och fristående spis och det är klart att det såg fräschare ut innan barn ;) Men! Det är inte alls svårt att snabbt torka av med en mirakeltrasa fuktad med vatten. Går lätt att göra samtidigt som man om kvällarna plockar undan alla böcker/leksaker/köksredskap som barnen rivit ut :) Tips är att beställa vitvaror från Tyskland, mycket mycket billigare och snygga grejer för halva priset mot här hemma.

Svar: Åh tack för tipset om att köpa vitvaror från Tyskland! Det ska jag kolla på meddetsamma :)
Skattkistan

#5 - Mika

Rostfritt är INTE kul :(

Vi ska nog köra på nått som liknar bild nr 4 :D

Svar: Gud så snyggt det kommer bli! Ska bli spännande att se :) Kram!
Skattkistan

#6 - Therese

Vi har integrerad diskmaskin, men inte kyl och frys och de är i rostfritt. Visst lite kladdigt kan det bli, men inte så mycket tycker jag och går lätt att torka bort. När vi renoverade vårt kök i vår förra lägenhet beställde vi köket från Ikea, men inte vitvarorna därifrån, då vi inte hört så mkt bra om dessa.
Nu i vårt hus har vi ett Myresjö-kök och vitvarorna köpte vi på Elgiganten.
Det jag tycker bäst om i vårt nuvarande kök är: vår stora köksö där vi både har förvaring och kan sitta och äta, induktionshällen (mkt bra!) och vår ugn med bl.a pyrolys-funktion (självrengörande, vilket är en riktigt bra funktion). Rengöra en ugn är aldrig roligt tycker jag;).
Hoppas ni hittar något som passar er!
Mvh Therese

Svar: Tack för alla bra tips Therese! I slutet av veckan vet vi vad det blir - IKEA-kök och vitvaror (och kyl-frys och fläkt från SIEMENS) eller en lösning från KVIK... Håller faktiskt tummen för IKEA! Kram
Skattkistan