Skattkistan

Daimsnittar.
På fredag är det min tur att bjuda på fredagsfrukost på jobbet och det förpliktigar med eller mindre ett bak, men inte mig emot :). I mitt fall blev det daimsnittar, en variant på grymma Jenny's som ni hittar här. I min variant är det inte bara marabou daim utan också vanlig daim - knäckigare snitt!
 
Jag delade min deg i två längder och bakade ut dessa på samma plåt. Mitt tips till er - baka ut längderna på varsin plåt - det blir trångt!
 
Sega och knäckiga på samma gång. Och härligt chokladiga!
 
Daimsnittar
220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 gram mjölkchoklad med daim-smak
1 dubbeldaim
 

Gör så här: 
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Rör därefter i choklad och daim som du hackat fint. Dela degen i två delar och rulla ut till längder. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. 

Grädda kakorna i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg. Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.

Tips. För tunnare/ hårdare snitt - gör tre längder,

#1 - Anonym

Ser jättegoda ut jag missade något! Kram o tack för god mat..

Svar: Ja det gjorde du!! :) Puss
Skattkistan

#2 - Sandra

Tack för recept, det här ska prövas till te-drickande i höstrusket.

Svar: Ja men testa testa! Supergoda och himla nyttiga ;) Kram!
Skattkistan

#3 - Johanna

Men satan vad gott!!

Svar: Ja verkligen! Flottigt som attan, men det ska det ju va ;). Kram!
Skattkistan