Skattkistan

Den lilla garderoben.
 
Idag firar Polarn och Pyret här i stan 30 år med 30 % rabatt på hela köpet om man handlar minst tre plagg. Perfekt nu när lilltjejens höstgarderob behöver uppdateras!
 
Det är inte klokt vad grejor de behöver de små alltså. 
 
Det som är allra mest kritiskt hemma hos oss är regnkläder och skaljacka - så det får det bli shoppat idag. Och jag som annars gärna handlar Tradera känner liksom att det inte är någon mening, varken tidsmässigt eller pengamässigt, att köpa begagnat när nytt blir så billigt.
 
Vi tänker dock unisex när vi väljer denna typ av kläder. Det är ju bra om den kommande lillsyrran/brorsan kan ärva utan färgissues. Jag köper gärna typiskt tjejiga kläder också, men väljer då att göra det på plagg som kanske är mer "förbrukningsplagg" eller detaljer när det handlar om ytterplagg. Typ en rosa mössa.
 
Kan knappast vara helt ensam om detta tänk. Hur tänker ni? Tänker ni vid inköp på att plaggen ska gå att ärva från ett syskon till ett annat oberoende av kön?
 
Självklart får och kan pojkar ha rosa jackor också, men jag måste erkänna att jag inte känner mig helt bekväm med att klä en eventuell son i rosa...
#1 - Maria

superfina!

när vi köpt ytterkläder till liam tidigare har vi mest tänkt att de ska hålla den säsongen. lite slit och släng för att vi inte velat lägga hundratalskronor på något han använder så kort tid. men i år tänkte vi lägga lite mer pengar på något som han kanske kan använda även nästa säsong. och ja bonus vore såklart om lillasyster kan få ärva sen i framtiden :)

Svar: Ja, ärva är bra. Sen behöver ju inte dyrt betyda bra och billigt dåligt, men i många fall så kan det ju vara så. Men man kan ju köpa bra och begagnat som slit och släng :)
Skattkistan

#2 - Therese

Hej!
Ny blev jag förvånad :D !!!
Menar du att du ser rosa som en tjejfärg? Hur tänker du kring blått? Vore mycket intressant att höra hur du resonerar kring genus och barn. Nu när du ändå nosade vid ämnet själv och bjöd in till diskussion!;)
Kram på dig!

#3 - Therese

Hej!
Ny blev jag förvånad :D !!!
Menar du att du ser rosa som en tjejfärg? Hur tänker du kring blått? Vore mycket intressant att höra hur du resonerar kring genus och barn. Nu när du ändå nosade vid ämnet själv och bjöd in till diskussion!;)
Kram på dig!

Svar: Hej Therese!
Nä, jag ser anser inte att rosa är en typisk tjejfärg och inte att blå är en typisk killfärg. Billie har båda färgerna på kläder och det tycker jag inte är något konstigt. Jag kommer även låta en eventuell son ha både rosa & blått, särskilt om han själv vill det.

Däremot så är ju samhället sådant att rosa mer kommer igen på flickkläder och då jag inte vill att ytterplaggen vare sig ska vara tjejiga eller killiga utan praktiska och bra att leka i så väljer jag praktiskt nog "neutrala" färger. Speciellt när vi lagt så pass mycket pengar på kläder som vi gjort nu när vi handlat nytt från Polarn. Hur tycker du själv och hur resonerar du?
Kram!
Skattkistan

#4 - Anonym

Jag valde också neutrala färger till ettan innan jag visste vad nr 2 skulle bli. Mycket rött och svart. För att jag råkar gilla det helt enkelt. Vill man sätta på sin som en knallrosa jacka är väl det ok, men jag tror ändå att folk skulle undra lite. Däremot är det jättesnyggt med en rosa piké på en liten grabb. Men jag skulle inte köpa en rosa ticha med fjäril på åt honom.
Ärligt talat jag lite trött på genus!
Jag sköter tvätten hemma och pappan tvättar bilen, barnen hjälper till med båda. Men jag klipper också gräset, rensar avlopp, tankar bilen och byter tårkarblad. Det är väl ingen big deal liksom?
kram

#5 - Ann

Jag valde också neutrala färger till ettan innan jag visste vad nr 2 skulle bli. Mycket rött och svart. För att jag råkar gilla det helt enkelt. Vill man sätta på sin som en knallrosa jacka är väl det ok, men jag tror ändå att folk skulle undra lite. Däremot är det jättesnyggt med en rosa piké på en liten grabb. Men jag skulle inte köpa en rosa ticha med fjäril på åt honom.
Ärligt talat jag lite trött på genus!
Jag sköter tvätten hemma och pappan tvättar bilen, barnen hjälper till med båda. Men jag klipper också gräset, rensar avlopp, tankar bilen och byter tårkarblad. Det är väl ingen big deal liksom?
kram

#6 - Therese

Hej Jennie!
Tack för ditt svar! Jag tror att vi tänker ganska lika, inte fullt ut kanske men ganska så! Praktiska och lekvänliga kläder där färg är mindre viktigt. Det var bara något i din formulering som fick mig att haja till och bli nyfiken! Jag önskar att affärerna sålde barnkläder istället för könade kläder. Så att barn så tidigt slapp begränsas av sitt kön eller hänga upp sig på hur pojkar eller flickor SKA vara. Där kan ju vi vuxna hjälpa till med att öppna upp för fler möjligheter. I en perfekt värld... :)

Ann, att skriva att du är "trött på genus" är för mig som att skriva att du är trött på jämställdhet, allas lika värde eller solidaritet. Varför skulle du inte kunna köpa en rosa t-shirt med en fjäril på åt din son? Exakt VAD är det du tror att folk skulle undra över om en pojke kom iklädd knallrosa jacka? VAD skulle du själv undra...? Som man känner sig själv , känner man andra... som man brukar säga! ;)

Hur du och din man delar upp ert hushållsarbete har jag ingen åsikt om. Ni är vuxna människor och har förhoppningsvis gjort upp om detta i dialog med varandra. Kanske har det bara löst sig av sig självt. Så någon big deal är er uppdelning inte för mig. Hoppas som sagt att ni också är nöjda! :D

Ha en härlig helg!
Therese