Skattkistan

Ett mål för våren.
Som ni som följer mig här på bloggen och via Instagram (frokenfraken82) nog har förstått så har jag kommit in i en bra träningsfas i livet. Jag har liksom fått rutin på det. Jag kör tre pass i veckan på gymmet, två innan jobbet & ett lunchpass. Det passar mig perfekt just nu & inkräktar inte på min "lediga" tid som jag hellre lägger tillsammans på familjen eller på att hänga med vänner.
 
På gymmet så startar jag alltid med en löpningsdel följt av ett kortare tabata-liknande styrkepass. Löppassen brukar vara mellan 3 och 6 kilometer långa. Jag har mest sprungit för att behålla flåset, men nu har jag bokat in mig på Växjöloppet som går av stapeln den 1 maj så från och med nu har jag något att träna inför :). En mil långt är loppet & jag kommer inte ha några superambitioner, men det hade vart kul att ta mig runt på under 55 minuter. Det får vara min ambition!
 
Tidigare år har jag haft Göteborgsvarvet som stor motivator i min träning men den där halvmaran är pausad för stunden för mig... det går fler tåg :)
 
Har ni något särskilt mål med er träning?
 
Så här ser ofta min Instagram ut :).
 
 
 
#1 - Jenny À

Hej Jennie!
Ledsen att jag är så dålig på att kommentera, men du ska veta att jag läser allt du skriver!
Vi har liknande upplägg på träningen :-) Jag kör tre lunchpass (löpning) i veckan o 2-3 kvällar i veckan kör jag styrka ur Olga Rönnbergs bok hemma i vardagsrummet. Året mål är Lidingö ultra marathon (10 km) och Lidingöloppet (10 km), sub 50 är det som gäller för mig! Kramkram

Svar: Hej Jenny! Känn inte så, även om det såklart är kul när du gör dig till känna :).
Hur långt hinner du med att springa på lunchen då du tränar och hur brukar du göra med hastighet? Jag vill ju gärna bli lite snabbare så jag tar gärna tips på hur du gör :)
Vad innebär Ultra Marathon? och Sub 50? Är det 50 km? Ultra-löpare brukar väl springa väldigt långt?
Kram Kram
Skattkistan

#2 - Magda

Bra med mål! Själv har jag ännu ett varv i sikte o en tid att slå där.
Tränar även crossfit då jag hatar gym i vanlig bemärkelse he he.
En fråga om hur du får ihop morgonträning som mamma med lämning eller tar han lämningarna då? Jag få då inte ihop morgonträning när jag lämnar på dagis. Vi måste lämna så nära som möjligt vi börjar jobba och jag hade verkligen velat köra morgonpass. Berätta gärna hur ni gör. Bra jobbat med träningen! Kram

Svar: Grymt ju Magda! Vilket är ditt tidsmål på varvet?Bra fråga om morgonträningarna, jag förstår att det inte funkar rent praktiskt för alla. Dock har jag en sambo som tar lämningarna på dagis måndag och fredag då jag tränar, så då är det ju fritt fram för mig att dra iväg redan innan de vaknat och klivit upp :). Vi måste också lämna så nära i tid till vi börjar jobba som möjligt så det är tack vare P som det går. Men självklart skulle jag ställa upp likadant åt honom om han hade orkat kliva upp lite tidigare för att träna ;) Kram!!
Skattkistan

#3 - Jenny A

Hej igen!
På lunchen brukar jag hinna springa cirka 30-35 minuter. Oftast blir det ett intervallpass, då springer jag snabbt 1,15 min och springer långsamt 1 min, 10 repetitioner. Passar mig bra! De snabba sekvenserna försöker jag ligga i 4,20-4,30 min tempo. Sedan brukar det bli ett backpass vid Kala höjden på Söder (10 ggr upp för backen). Sedan blir det ett "vanligt" pass och då försöker jag ligga på runt 5 min/km.
Jag ska springa 10 km på båda loppen och med sub 50 menar jag att jag vill hamna på en tid under 50 min. På Lidingö Ultra Marathon finns det precis som på vanliga Lidingöloppet lite olika distanser att välja mellan, den längsta är 50 km.
Intervallträning är verkligen bland det bästa som finns för att förbättra sig tycker jag! Fruktansvärt jobbigt...men effektivt :)
Kram!!