Skattkistan

Pepparkaksbollar a'la Lina
 
 
Mina kära lillasyster skickar mig då och då recept på nyttigare godsaker som hon testat att laga. Hon möts ibland av skepcism men jag blir mer och mer open-minded. Man kan ju faktiskt gilla att baka både godsaker med socker & mjöl som ingredienser- och utan!
 
Dessa goda bollar gjorde jag i början av veckan & de är riktigt smarriga.
 
Pepparkaksbollar a'la Lina
15 urkärnade dadlar
1 dl vatten
1/2 tsk vaniljpulver
1 dl osaltade cashewnötter
1 dl sötmandel
2 dl havregryn
1-2 msk kokosolja 
Pepparkakskrydda efter smak (jag gjorde egen med lika delar malen ingefära, kanel, kardemumma & kryddnejlika)
Kokos att rulla bollarna i
 
Börja med att mixa samman dadlarna med vattnet till en smörliknande blandning. Vänd i nötterna & mandeln och mixa en gång till. Jag lät min blandning behålla lite "crunch" men det där är ju en smaksak. Ställ sedan smöret i kylskåpet i en stund så att det kan bli lite hårdare. Sen är det bara att blanda i resterande ingredienser. Rulla små bollar av smeten & avsluta med att vända dem i kokos. 
 
Supergoda & ett lite nyttigare alternativ på fika till de vanliga pepparkakorna :). Jag tror att de passar fint till ädelosten på ostbrickan nu i juletider.
#1 - Hanna

Gud, så gott! ^^

Svar: Ja, det är det verkligen!! :)
Skattkistan