Skattkistan

Äppelmuffins med dulce de leche & havssalt.
Efter att ha ätit en väldigt smarrig äppelmuffins på Espresso House i lördags så blev jag inspirerad till att baka något liknande själv. Det blev ett helt gäng (jag gjorde dubbel sats) fantastiskt goda muffins, typ de godaste jag någonsin bakat!
 
Jennies äppelmuffins med dulce de leche & havssalt.
75 gram rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2.5 dl mjölk
2 äpplen
2 msk kanel
1/3 burk dulce de leche (kokt sötad kondenserad mjölk, min fick koka strax över 3h)
flingsalt
 
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker pösigt. Rör i äggen och mjölken. Blanda de torra ingredienserna, utom kanelen, och rör ner i smeten. Klyfta äpplena och doppa dem i kanel. Fördela smeten i 12-15 normalstora muffinsformar. Stoppa ner 1-2 klyftor äpplen i varje muffinsform. Toppa med en klick dulce de leche & strö över lite flingsalt. Grädda mitt i ugnen ca 18-20 minuter.
 
Alltså dulce de leche och äpplen!...
 
Kaneldoppade äppelklyftor.
 
Inte så dumma va?
 
Med en kopp kaffe - precis hur bra som helst!
#1 - Niles

Så gott! Och så fort jag hör eller ser Lulce de leche hajar jag till - det är nog det godaste som finns!

Svar: Jag kan bara hålla med dig! Att nån mjölk man kokar kan bli så jäkla god :)
Skattkistan

#2 - Anna

Åh, de där ska jag baka! Farligt med dulce de leche bara. Brukar köpa den som redan är tjock och kan inte låta bli att sleva i mig den ena skeden efter den andra. ;)

Svar: Hade jag med gärna gjort, men den fanns inte i butiken jag handlade i :) Men det var värt koktiden, så jäkla gott... och farligt att ha hemma!
Skattkistan

#3 - Viktoria-PinkPastry

Låter helt fantastiskt!

Svar: Är helt fantastiskt goda!!!
Skattkistan

#4 - Ann

Bäst jag håller mej ifrån detta. Verkar beroendeframkallande ☺️
Coolaste skärbrädan förresten 👍

Svar: Tack! Supergoda, håll dig inte borta ;)
Skattkistan

#5 - Junitjej

Vad de ser goda ut!

Svar: Hur goda som helst om jag ska vara ärlig :)
Skattkistan

#6 - chris

tror du de går bra att frysa? borde inte vara några problem va? ska provas i veckan!

Svar: Det går det absolut! För det gjorde nämligen jag med ett gäng :) Lycka till!
Skattkistan