Skattkistan

Kycklingkebbe med labneh.
 
 
 
 
 
Jag spontanköpte med mig kycklingfärs hem senast jag var och handlade, utan att egentligen veta vad jag skulle laga av den. Efter lite receptsurfande hittade jag ett recept hos Ica som jag slog till på. Här med en liten egen touch.
 
Kycklingkebbe
1/2 dl pinjenötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 tsk spiskummin
1 tsk malen kryddpeppar
1 tsk chilipulver
1 tsk kanel
1 tsk salt
500 g kycklingfärs
Olivolja att steka i
 
Labneh
1/2 kruka mynta
1 vitlöksklyfta
2 dl turkisk yoghurt
2 msk olivolja
1 krm paprikapulver
 
Så här gör du:
Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna på medelvärme. Skala och hacka lök och vitlök. Mixa pinjenötter, lök, vitlök, kryddor och salt. Tillsätt kycklingfärsen och mixa till en slät smet. Använd en sked doppad i vatten och forma små järpar av färsen. Stek dem runtom i oljan i en stekpanna på medelvärme ca 10 minuter.
 
Plocka myntabladen och strimla dem fint. Skala och riv vitlöken. Blanda mynta, vitlök, yoghurt och olivolja, smaksätt med salt. Pudra över lite paprikapulver.
 
Servera kebbarna med tillbehör såsom sallad, salladslök, paprika eller vad du har hemma i olika skålar. Jag serverade kebbarna i tortillbröd, men pitabröd går minst lika bra! Den röda såsen på mina kebbar förresten, den är en fantastiskt god färdig sås från Garant, Mojo Rojo, köpt på Willys.