Skattkistan

God morgon Bästkusten

Den där sköna stunden ensam på morgonen, då övriga i familjen sover, den gillar jag verkligen. Men med relativt små barn så får jag den rätt sällan, jag menar de tycker oftast det är dags att vakna tidigare än jag :). Idag ligger de dock fortfarande och sover, Petter är ute och spelar golf och jag får min sköna egentid jag med.

Vi är på plats på Västkusten i ett hus tillsammans med hela Petters familj och har så varit sedan i söndags kväll.

Igår morse så drog Petter och jag igång dagen med en löptur ner till havet och tillbaka, verkligen en bra start på dagen om ni frågar mig! Det var ganska blåsigt och lite molnigt så det var inte precis upplagt för en dag på stranden igår så istället åkte vi in till Göteborg och gick på Liseberg.

Det blev en perfekt Lisebergsdag, soligt och lagom varmt. Barnen tyckte det var superkul med karusellerna och vi föräldrar tycker ju det är kul med glada barn :).


För dagen idag har vi inte gjort upp några planer än o jag ska försöka ta det lugnt i det, vi är ju ändå på semester. Ikväll är det dock min och Petters tur att laga mat till övriga (vi "barn" fixar en middag var) så då blir det lite småpyssel med det.

Har ni några tips om vad vi kan hitta på/titta på om vädret blir halvbra (alltså inte ligga-i-solen-varmt) så tar jag tacksamt emot dem!

Nu hör jag någon vakna däruppe så jag ska gå upp och fixa lite kaffe.

Ha en härlig tisdag!

#1 - Anonym

Hej,
Har följt din blogg länge, men aldrig lagt en kommentar. 😶
Men nu är det dags! Vart på västkusten är ni - bor själv längs med kusten i Kungsbacka kommun, så kanske kan komma med tips om ni är i närheten. ☺
Tack för en härlig & inspirerande blogg!
/Emma.

Svar: Hej Emma! Vad kul att du äntligen hör av dig ☺️. O ja, jättegärna tips om vad vi kan göra här 😊Vi är i Vallda, så det är ju himla nära! Kram o tack för din kommentar
Skattkistan

#2 - Anonym

Ni måste åka till Strömma farmlodge! Där är jättemysigt! De ligger i Tvååkers kommun, så de är ju en bit att åka. Men de är det värt tycker jag! Kram Lotta

Svar: Åh, har hört så mycket bra om Strömma Farmlodge! Men det blev bara strandhäng för oss resten av veckan, vädret liksom bjöd in till det ju :) Kram Jennie
Skattkistan

#3 - Emma

Nu har ju solen och värmen kommit, så förhoppningsvis får ni några härliga stranddagar. Vid Valldö Sandö är det härligt att bada!
Håller med om att Strömma Farmlodge är värt ett besök. Finns på Instagram om du vill kolla in det.
I Onsala finns en mysig butik som heter Mariedals Lanthandel, ligger vid vägen om ni kör från Vallda till Onsala. Även mysigt att ta en glass i Gottskärs Hamn om ni ändå är där. 😀
Shopping kanske inte är det lättaste med två barn, men vill man ändå det (kanske vid regn?) finns ju Freeport och Kungsmässan. Där finns lite lekytor för barn. Inne i Kungsbacka mitt emot Kungsmässan finns Fyren med bibliotek, finns plats för lek och fika där om det är regnigt.
Om det inte är strandväder finns en stor och bra lekplats vid Släps kyrka. Man kör väg 158 mot Göteborg , en bit efter golfbanan ska man svänga höger (står skyltat). Finns en grillplats vid denna lekplats. 👍
Varberg är ju annars en härlig stad, finns en stor och bra lekplats mitt i Varberg i Societetsparken (dock oftast mycket folk där). Kombinera
lekplatshäng & shopping + besök uppe på fästningen. 😉
Trodde att det skulle vara lätt att lämna förslag på grejer, men när man har små barn (har själv två killar på 6 & 3,5 år) är det ju mest fokus på barnen och de kräver ju egentligen inte mycket mer än plats för lek. Men det är ju kul för oss vuxna att ibland kunna kombinera det med annat. 😀
I Vallda finns en loppis som heter Gärdets Gård, var dock längesen jag var där så kan inte riktigt säga om det är bra.
Det blev visst långt det här, hoppas att ni har en härlig semester på västkusten. ☀️

Svar: Tack för världens tror jag längsta kommentar :) Och så himlans trist att vi inte gjorde något av allt du tipsade om. Det var ju så himla fint väder att vi bara körde strandhäng hela tiden. Himlans härligt det med faktiskt. Det är ju ändå så man önskar att somrarna ska vara, som när man var liten och hängde på stranden med mamma, pappa och käkade Mariekex :)
Himlans härligt ställe du bor på! Onsalahalvön var ju fantastisk och skulle jag skaffa ett sommarhus någon gång önskar jag att det skulle vara så som det var vid stränderna där. Strand, brygga & klippor på en o samma gång!
Tack snälla du för tipsen! Kram Jennie
Skattkistan