Skattkistan

Sockerkaka med smak av kanelbulle.
Ni som följer mig på instagram (Frokenfraken82) såg igår att jag blev inspirerad av min vän Pernilla som har bloggen Bli Min Jäst och satte igång med bak av kanelbullesockerkaka igår efter jobbet. Petter och barnen åkte till Borås för att gå på djurparken där så jag var ensam hemma med ungefär hur mycket tid som helst :). Vad är då bättre att fördriva tiden med än att baka? Jag hann visserligen med att träna & kolla på Sommar med Ernst också, men det är en annan historia.
 
Eftersom jag är av åsikten att kanelbullar blir SÅ mycket godare med kardemumma i så la jag till kardemumma i detta receptet. Här kommer det grymma receptet.
 
Kanelbullesockerkaka
 
♥ 175 gram smör

♥2 1/2 dl strösocker

2 ägg

♥3 dl gräddfil

4 1/2 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

♥1 msk bakpul

1 krm salt

♥1 tsk malen kardemumma

Fyllning

1 dl strösocker
3 msk kanel

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst (det ska bli en vit färg). Tillsätt äggen, ett i taget och rör om mellan varje, och sedan gräddfilen. Rör ihop.

Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och vänd sedan ner dem i smeten. 

Blanda socker och kanel till fyllningen och ställ åt sidan.

Smöra och bröa en springform med löstagbar kant. Häll i hälften av smeten, strö över hälften av kanelsockret. Häll sedan på resten av smeten. Avsluta med att strö över resten av kanelsockret. Strö över lite pärlsocker (valfritt).

Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 40 min. Känn med en sticka efter 35 minuter, stickan ska inte vara kladdig.

Ta ut och låt svalna och njut av nybakad kanelbullesockerkaka. Hur saftigt och gott som helst!

 
 
 
#1 - Micha

Den ser fantastiskt god ut! Definitivt en kaka som ska testas här hemma 👍 Tack för tips. Kram

Svar: Hoppas ni gillar den också!! Kram
Skattkistan

#2 - Lillasyster Lina

Milo ser sugen ut!!;) o kakan verkar smaskens!

Svar: Så himla god! Prova :)
Skattkistan

#3 - Lillasyster Lina

Milo ser sugen ut!!;) o kakan verkar smaskens!