Skattkistan

Safta & kräma!
 
 
I fredags efter jobbet och mellan skurarna så tog jag en tur ut i rabarberlandet. Man får ju passa på medans de är fina! Jag gjorde både ett gäng flaskor saft & en laddning med smarrig kräm på runt en halvtimme. Så har ni ett rabarberland, en jädrans massa socker och en halvtimme över så har jag recepten :).
 
Rabarbersaft.
  • 2 kg rabarber
Skölj rabarbern. Skär i bitar. Koka upp vatten och lägg i rabarbern. Låt koka tills den blir mjuk. Sila av i silduk över en kastrull. Låt silas i ca 30 min. (Tryck ej på den resterande rabarbern för att få ut mer saft då det hela kan bli beskt). Koka saften med citronsaft och socker. Häll i ca 2 msk atamon, för att saften ska hålla längre. Skölj några flaskor i varmt vatten plus lite atamon i vattnet för att rengöra flaskorna. Häll upp den varma saften i flaskorna och ställ svalt. Klart!
 
Rabarberkräm
 
Världens enklaste kräm kan man passa på att göra en laddning av medans saften silas. Använd samma gryta som du nyss kokade första laddningen med rabarber i och fyll med valfri mängd rabarber i bitar. Täck precis med vatten och låt småkoka tills rabarbern blivit mjuk. Då rör du i socker, eller som i mitt fall råsocker tills blandningen blivit alldeles lagom söt. Då rör man ut potatismjöl i lite kallt vatten och häller i den blivande krämen under omrörning. Häll i potatismjöl tills krämen fått lagom konsistens (typ 2-3 msk potatismjöl) & avsluta med att toppa med en tesked vaniljpulver. Låt svalna & servera med kall mjölk eller naturell yoghurt. SÅ gott!
 
Perfekt söndagsfrukost... eller vilken-dag-som-helst-frulle med för den delen! 
#1 - Mia

Snåla inte på saften, min möglade förra året. Man får inte vara sån snålänning :)

Svar: Nä, det ska jag inte :) Ska minsann dricka massor!
Skattkistan

#2 - Micha

Gott! Rabarbersaft är verkligen en favorit! Nackdelen med helt nytt hus och trädgård är helt klart att man inte har något färdigt när det kommer till frukt, bär och buskar. Tur man har snälla grannar medans den egna trädgården växer till sig!

Svar: Helt klart! Det är det bästa med ett gammalt hus. Trädgården med träd och buskar. Och så de gamla golven då förstås :)
Skattkistan

#3 - Louise

Hur länge håller saften?

#4 - Louise

Hur länge håller saften?

Svar: Bra fråga Louise! Men atamonen är ju konserveringsmedel så den hjälper ju till att bevara den. Förvaras den sen bara svalt tror jag den håller länge!
Skattkistan

#5 - Claudia

Jag gillar din blus!!!

Svar: Tack, det gör jag med :) H&M och gammal som gatan.
Skattkistan

#6 - Anonym

Jag har saften i frysen! Billie knows!;)

Svar: Jasså? Vem är du? :)
Skattkistan