Skattkistan

Elsas citron- och vallmokaka.
 
I förra veckan bjöd vi hem Petters bröder och deras familjer på lite middag, barnbus, bebismys och renoveringstitt och då passade jag på att baka den här goda kakan som jag sett på Elsas härliga blogg. Serverade min kaka med grädde och lite vinbär, men den smakar lika gott i sin ensamhet :).
 
Nedan har ni receptet om ni skulle bli sugna på att testa. Såklart ni ska!
 
Elsas citron- och vallmokaka.
200 g ekologiskt smör, rumstempererat + lite till formen
3 1/4 dl mjöl + lite till formen
2 1/4 dl socker
3 ekologiska ägg
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
4 msk blå vallmofrön
2 msk rivet citronskal
1/4 dl grädde
85 g ricottaost

Sockerlag:
Saften från 1 citron
1 dl vatten
1/2 dl socker

Börja med att sätta ugnen på 175°C och sen vispa smör och socker poröst. Kläck ner ett ägg i taget i smeten och vispa under tiden. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en skål tillsätt det lite i taget tills allt är i. Vispa försiktigt.

Vänd ner vallmofrön och rivet citronskal. Häll i ricottan och grädden och vispa sen igenom allt en sista gång. Smöra en avlång form och pudra tunt med mjöl. Vänd ner smeten.

Grädda kakan i ugnen i ca 45 minuter och gör sockerlagen under tiden. Koka upp vattnet, citronsaften och sockret i en kastrull och låt koka ner till hälften (håll koll på detta, jag råkade bränna mitt första försök). Häll sen sockerlagen över den heta, gyllenbruna kakan så blir den knaprig och syrlig på utsidan. Vänd upp på galler och låt kakan svalna helt innan du skär upp.