Skattkistan

Dag ett i Berlin
När P's familj är ute och reser är det tydligen obligatoriskt att snacka på morötter :)
Här har vi precis anlänt färjeterminalen i Trelleborg. Observera min fina telefon som ännu inte försvunnit från mig :(.
På resan till Berlin fick vi njuta av härlig sol...
och galet mycket regn!
Till slut kom vi iallafall fram.
Vi gick ut och åt god tapas.
Jag drack något som kallades rotbier. Jag trodde när jag beställde det att det var en öl som var röd i tonen... det var det iofs men det berodde på att de haft i röd hallonsirap i. Hmm.
När vi ätit upp middagen så var vi alla trötta efter en hel dags resande så vi gick tillbaka till hotellet och la oss, då gick vi förbi det här vackra TV-tornet. Det får ni se mer av senare :).
#1 - Gerald

"Rotbier" finns det egentligen inte i tyskland.

Kanske har servitrisen sagt det därför att ni var ju utlänningar. Vad Du drack var "Berliner Weiße mit Schuss". Det är "Weißbier" (öl med jäst i) med en skott (Schuss) som antingen består av röd hallonsirap eller grön myskmadrasirap (Waldmeister).

Glaset var inte original för Berliner Weiße serveras i ett speciellt glas. Om du mejlar din ny adress till oss så skall vi leta efter ett sådant glas och skicka det -- om vi skall hitta ett och om du vill förstås. :-)

Kram

Claudia och Gerald

#2 - Jennie

Hej! Haha, så jag blev lite lurad då? Eller så läste jag bara fel. Det var hallonsirap i ölen hur som helst & det smakade som en blandning av just öl & sirap :). Vad ni är gulliga, jag vill gärna ha ett sådant glas! Jag skickar över min nya adress till er. Stor Kram Jennie