Förrättstips.

I fredags åt vi trerätters. Efterrätten en enkel chokladpudding, ni vet pulverpåse + mjölk med grädde och hallon. Huvudrätten grillad tonfisk och en grönsallad. Till förrätt blev det råraka, creme fraiche, hackad rödlök & löjrom. Det sistnämnda var helt klart godast och värt att nämna, för så enkelt det är och så gott det blir.
 
Bara riv ett par potatisar och en bit gul lök på ett rivjärn. Salta ordentligt och blanda runt. Låt stå en stund och "vätska" sig lite. Sen pressar du ur vattnet så att den rivna massan blir mer torr. Forma lagom stora och ganska platta plättar. Stek i smör på medelhög temperatur och servera med gottiga tillbehör. Själv körde jag klassiskt med creme fraiche, rödlök & löjrom. Men du kanske har något annat tips på topping som du vill bjuda på?
 
 

Utflyktssöndag.

I söndags efter frukosten hade vi planerat att göra en utflykt tillsammans hela familjen. Men först en promenad med vår fyrfota vän Milo. Vi gick ner mot sjön...
 
Där vi än en gång konstaterade den låga vattennivån. Galet låga kan man väl nästan säga? Den där bryggan brukar ligga i vatten.
 
Det var ännu en varm och härlig höstdag.
 
Hela tjejgänget på balansgång bland stenarna som vanligtvis brukar ligga under vatten.
 
Milo fick bada lite och tjejerna kastade pinnar till honom.
 
Sen gick vidare. Vi har en bra runda där tjejerna kan springa fritt utan att vi direkt behöver oroa oss för trafiken. 
 
Efter promenaden åkte vi till Alvesta där vi besökte simhallen. Det var en riktig hit! Fräscht, inte alls mycket folk och riktigt bra för barnen (och oss vuxna) med en stor barnbassäng med rutchkana, litet hus och roliga saker att leka med. Tillräckligt stort för att vi skulle kunna ligga där och kolla medans de kutade runt och åkte rutschkana MÅNGA gånger. Extra plus för att de hade "sandpappersliknande" golv i trapporna och uppe på rutchkaneavsatsen, en vill ju helst att de inte ska halka :).
Efter badet åkte vi till mysiga Café St Clair där vi åt lunch. Superbra ställe och barnvänligt. Och bra prissättning på deras buffé för barnen. En tia per år gammal som barnet är. Det borde fler härma tycker jag. Ettåringar äter ju sällan så mycket...
 
 
Efter den goda lunchen åkte vi ut till Blädinge och Tyrolen där det var säsongsavslutning och jätteloppis.
 
Vi gick och spanade på alla loppisbord. Vissa av oss fastnade med stora ögon någonstans där det fanns mycket leksaker :)
 
De har en slänggunga där - superkul tyckte båda tjejerna...
 
och mamma fick putta på.
 
Inne på dansbanan såldes det även lite "hemmaodlat". 
 
Såhär vackert är taket där!
 
Och var dekorerat galet fint. Jag tycker verkligen att hela konceptet Tyrolen är så grymt-
 
Billie var fikasugen.
 
 
Så det blev lite dricka för små...
 
kaffe för oss stora...
 
och glass för hela gänget :). 
 
Efter fikan fyndade vi lite mer. Bland annat de här trätofflorna till Disa. Hon ska alltid låna mina och snubblar omkring så nu fick hon ett par egna :)
 
Så kul att hänga tillsammans med familjen och göra sånt här mysigt. 
tyrolen - utflykter

Att prova på något nytt.

Igår provade jag på en ny träningsform - nämligen crossfit! Ja alltså, jag testade även crossfit en gång i början på augusti för att se om det kunde vara något för mig, men nu så har jag och min kompis Lina anmält oss till en nybörjargrupp på Crossfit Växjö och igår var det första gången. Både innan första passet och nu efter det så jag mig superpepp! 
 
Även om det nu under perioden som jag tränar i nybörjargruppen läggs mycket tid på teknik och genomgång så blev jag rätt så trött & jag har idag haft träningsvärk i lår och rumpa efter att vi gjorde ett helt gäng airsquats :). Bra där! 
 
Nybörjargruppen innebär träning två kvällar i veckan i fyra veckor och sen får man testa på alla "vanliga" pass i två veckor innan man få bestämma sig för om man vill fortsätta träna som medlem. Hoppas på att hitta ny träningsgnista :). Och nu blir det ett bra komplement till den konditionsträning som jag redan nu gör varje vecka och har skött bra! 
 
Idag till exempel så körde jag "Almenäs-intervaller" på lunchen, dvs 10 minuters jogg följt av 10 intervaller á 1 minut i rätt snabbt tempo (för min del typ 12.5 km/h och så 0.25 snabbare för varje intervall) med en långsammare minut emellan varje snabb intervall (10 km/h) och så avslutade jag med 10 minuters jogg. Det blev en distans på 7.4 km på 40 minuter vilket jag tycker är ganska bra för ett lunchpass :).
 
Nu är dock mina löparskor (som jag använder utomhus) totalt uppslitna undertill, det har gått hål genom yttersulan, så det är helt klart dags att köpa nya. Funderar på något av nedan par. Älskar Nike's skor!
 
 
 
One / Two / Three / Four
crossfit - löpning