Skattkistan

Stora bakardagen.
Idag var det äntligen dags för stora julbaket hemma hos P's bror Erik. Hela familjen Åkesson med tillbehör (jag & de andra tjejerna) var samlad.

Vi började med den stora degbunken, det skulle bli rågbröd. Degen hade Erik förberett med cementblandare kvällen innan och när vi anlände vid 09.00 var den redo att knådas.

Det var inte så lite den skulle knådas den där degen, men nu har jag lärt mig knåderiets konst ordentligt :)

Fyra bakar...

Fina Milo var med hela dagen och hade verkligen fullt upp!

När bröddegen jäste passade vi på att baka kringlor.

Här håller bakugnen på att hettas upp för brödet, än är det dock en stund kvar.

Så vi passade på att fika på nybakade kringlor (de bakades i den vanliga ugnen). Här har vi Magnus och Moa.

Och den andra tvillingen Erik & hans Karro. Det var dem vi var hos hela dagen.

Petters föräldrar var såklart med också.

Här har vi knådat bröden till färdiga limpor. Nu ska de bara jäsa lite till, sen in i ugnen!

15 limpor fanns det plats för i bakugnen!

Sen gjorde jag kristyränglar som jag fortfarande håller tummarna för att de ska stelna.

Nästa bak blev drömmar som blev amerikanskt stora när de bakats.

När vi ändå hade ångan uppe bakade vi lussekatter...

och pepparkakor!

Det färdigbakade stenugnsbrödet blev så fint. SÅ fint.

Efter allt bak var vi hungriga igen så då åt vi. Lax (både varmrökt & kallrökt), kokt potatis, kokta grönsaker, sallad & god kall sås.

Jag gillar verkligen huset vi har spenderat dagen i. Massor av gamla detaljer, som punschverandan som är alldeles nyrenoverad.

Tyvärr inte så juligt utanför fönstrena men nästa helg ska det visst bli -10 grader. Som jag längtar :)

Min fina kakburk som syrran köpt åt mig i NY passade perfekt idag & fullproppad blev den. Innan vi var färdiga med julbaket hann vi även med att göra fudge, knäck & mintkyssar!

Vi tog en sväng in i hönshuset innan vi åkte hemåt och fyllde på äggförrådet. Vi fick hälsa på både hönor...

och en tupp!

Med hem fick vi 18 nylagda ägg så nu klarar vi oss i den här veckan :)

En dag som var hur mysig som helst. Tack för det hela familjen Å.
#1 - Karin

Åh vad mysigt!

#2 - Zandra

Oj så mysigt, sjukt länge sen man var i bagarstuga och pysslade!

#3 - Anonym

Så mysigt. Och så roligt: cementblandare :-)

Men vad gör man med 15 limpar?

Kram

Gerald

#4 - Mika

Men vilken dag Jennie :)! Fint!

#5 - Moa

Vilken härlig dag vi hade fast man var ganska färdig på slutet! Tack för det:) Kram

#6 - Johanna

Åh så mysigt!!! Vilken dag!

#7 - Carro

Nu har jag hittat hit! Så mkt gott de blev! Nu får de bli adventsfika och julfika och annan fika i massor:) kram!