Skattkistan

Kalljäst till frukost.
Imorse åt jag riktigt goda hemmagjorda rågbaguetter.  Degen gjorde jag klart igår kväll & sen fick den kalljäsa under natten. Imorse var det bara att knåda ut baguetterna, låta dem jäsa lite till och sen baka dem. Mycket enklare hemmabakat bröd får man leta efter!
Recept
25 gram jäst
2 msk rapsolja
5 dl kallt vatten
3 dl fint rågmjöl
7.5 dl vetemjöl
1 msk flingsalt
Lös upp jästen i det kalla vattnet. Blanda samman jästvattnet med resten av ingredienserna. Lägg degen i en oljad bunke och täck med plastfolie. Låt degen jäsa i kylskåpet i 8-12 timmar. Baka ut degen till 4 baguetter och vrid degen för att få dem fina. Strö lite vetemjöl över baguetterna och låt jäsa i ca 30 minuter. Baka i ugnen i ca 18 minuter & servera dem varma. Tokgott!
#1 - Amanda

Lånade receptet, Supergott bröd! Och superfluffigt. Älskar att man slipper hålla på med fingervarmt vatten, har en tendens att misslyckas med det! Haha :-)

#2 - Louise

Hur många grader i ugnen då? Ser smarrigt ut:)

#3 - Jennie

Bra fråga Louise! Jag missade att skriva det i receptet. Men när jag bakade bröden igår så gjorde jag det på 225 grader, det blev bra!