Skattkistan

Rabarbersaft med vanilj.




Härligt rosa blir rabarbersaften som dessutom är riktigt enkel att koka ihop. Flaskorna ovan är mitt allra första saftförsök (någonsin), men absolut inte det sista. Nästa gång ska jag dock försöka få saften lite mer koncentrerad genom att använda samma mängd rabarber & socker, men mindre vatten. Den här saften spädes en del saft med en och en halv del vatten, ungefär.

Serveras riktigt kall!

Rabarbersaft ca 2 liter

1 kg rabarber
1.5 l vatten
4.5 dl strösocker
st lime, saften
1 vaniljstång

Skär rabarbern i småbitar och koka i vattnet i cirka 15 minuter, rör inte då blir saften grumlig. Sila och släng rabarberresterna.

Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker, vaniljstångsurskrap och limesaft, låt svalna.

Häll upp saften i tillbringare eller väl rengjorda flaskor.

#1 - veronika

Saften ska jag koka i eftermiddag när jag är hemma igen. Vilken inspiration! Älskar din blogg! Vart har du införskaffat sugrören?

#2 - Micha

Åh så gott!

Rabarbersaft är ju en klar favorit!!

#3 - Jennie

Veronika: Gulliga du!! Jag blir så glad :). Sugrören är från Lagerhouse, finns även i svart/vitt! Superfina. Kram

#4 - Viktoria - Pinkpastry

Åh va härligt med saftkok, då känns det som sommar!

#5 - Frida - BF 8 juni ♥

Åh! Ska prova i veckan!!! Har jättemycket rabarber.



Räcker det med 1 liter vatten då tror du? Vad använder du atamonen till? Flaskorna?

#6 - Mickan

Det här ser så galet gott ut så det är inte sant! Mormor gör världens godaste jordgubbssaft så det hade jag tänkt göra i sommar, ta över den traditionen:)

#7 - sara

åh, mums vad gott! :D

#8 - Maria

Härligt att kunna ta tillvara på det naturen ger! Mycket godare och nyttigare också! :)

#9 - Emilia

Den saften verkade god och vilken fin färg det blev! Synd bara att vi tog bort våra rabarber...

#10 - Eleonore- Kokboksutmaningen

ÅH rabarbersaft är ju bland det godaste! Otroligt vacker färg det blev! :)

#11 - elinalexi

Vad gott! Sparar detta recept :) Ha en bra dag!

#12 - felicia -

mumms!!

#13 - Sabine-Välbefinnaren

Det de där låter super enkelt. De skulle man kanske prova. Jag provade göra äppelsaft förra året med mormors saftmaja... men det blev inte mycket alls, men väldigt koncentrerat och gott.



PS. Ser super mumsigt ut också. =)

#14 - Therese

Så himla gott med rabarbersaft!!! Länge sedan man drack det, kanske något man skulle använda rabarberna till i trädgården=)

#15 - Cindy

Bra tips! :)

#16 - martina

Hej fina du! Skulle bli superglad om du tog dig tid 3 sekunder att rösta på mig som stockholms nästa stora artist! Nmr. 5 ”STOCKHOLM I MITT HJÄRTA – MARTINA AHLMARK” Länk → http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4310&artikel=5116039

Här är även videon om du vill lyssna först: http://www.youtube.com/watch?v=dn1YdzjOBpw



Skulle bli oerhört tacksam! Ps. Länk i min blogg är ett alternativ! kram

#17 - M A D D Y Z - F O T O B L O G G

Mmm vad gott det ser ut!

Ska faktiskt ta och prova, har rabarber hemma!

#18 - Shimo - Extrem kvinnlig skönhet är alltid provocerande

Ååh rabarber är ju jätte gott! Fast tyvärr får jag inte dricka nån rabarbersaft nu :P



I lördags började jag på min mjölk diet för att bränna bort det sista som jag vill få bort, så om ni är nyfikna på en enligt mig bra diet så kolla hur det går för mig!



Sen så får mina läsare just nu ställa frågor om hur det har gått för mig med mina bröstförstoringspiller så fråga mig om ni vill veta nåt så svarar jag i ett inlägg!

*

*

*

*

*

*

//Shimo - Extrem kvinnlig skönhet är alltid provocerande

#19 - Linda - facebylinda

Oj så gott! Verkar vara väldigt enkelt att göra också!

#20 - Stephanie

Åå det ska jag testa med rabarberna i trädgården ^^

#21 - linn

Hej hej hoppas allt är bra med dig :D

#22 - HaNzA

Hej Hej ! Fiin Blogg ! Kika gärna in Hos mej ! :) Ha det Bra ! ^^

#23 - Mary

Ååh rabarber saft är så gott!

#24 - Robin

Jag vet inte om jag är ensam om det. Men jag brukar tugga på rabarber innan jag drar iväg och tränar, jag får värsta energikicken på så vis nämligen xD

#25 - ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

åh mums :D

#26 - emelie

Det ska jag prova! Låter supergott!

#27 - Alexandra - Pysselmaniker

Oh, det där lät gott! Gjorde nyligen jordgubbssaft och nu har rabarberna kommit upp en hel del i trädgården. Att blanda rabarber och jordgubbar är annars en idé, då det blir lite lättare att hitta svenska färska jordgubbar.

#28 - kiwiberries

wow!!! det ser UNDERBART gott ut! blir den sur eller söt? =) vill gärna prova!

#29 - kiwiberries

samma mängd rabarber och socker? menar du 1 kg socker?

#30 - Annika Soulcityguide

Vad gott det låter och så vacker färg!

#31 - ila

Jag kokade med rabarbersaft igår dock på ett ännu enklare sätt.. 1 l vatten, å ca 1 kg rabarber eller nått sånt... låt detta koka upp med 1 dl socker tills sockret löst sig och rabarberna blitt mjuka och delar sig, smaka om man vill ha i mer socker... jag hade i ca 1,5 dl... Sen är det bara till att sila bort rabarberresterna om man inte vill ha med "fruktkött" i...

#32 - Linn

Hmm... Det är kanske rabarbersaft jag ska göra? Har inte lyckats klura ut vad jag ska göra med alla rabarber. Ser väldigt gott och somrigt ut!

#33 - Jessica

Mhhhhm det läskas i munnen, skulle sitta riktigt fint med ett glas iskall rabarbersaft i denna värme :)

#34 - Josefin

Åhh vad gott! Måste bara säga att du har en superfin blogg! :)

#35 - Ida

Låter ju riktigt gott!

#36 - Junitjej

Så gott!!

#37 - Elin

Det där låter ju lagom svårt och gudomligt gott! Ska definitivt testa detta i sommar :D

#38 - Emmelie - SagaPhotos

Så underbart och ostalgiskt det ser ut! :)

#39 - Lisa - Kreativ bakning ♥

Så gott! Min mamma gör också alltid egen saft, jag ska nog ta över den trenden... :)

#40 - Johanna

gud vad gott!:) har massa rabarber i trädgården, så måste prova det där :)

#41 - Spanienfrugan

Verkar ju inte så krångligt ju. Och vad fint det blev med saften i de där flaskorna!

#42 - LORISSA LOVEBOMB

Underbart, jag trodde man behövde saftmaja för att göra saft :D

#43 - Anna

ser jättegott ut! hemkokt saft är ju det godaste :)

#44 - yasmine modell mamma och fru

mums

Allt bra?

KRAM

#45 - Ollie Belcher

Hi thanks so much for presenting absorbing information.I will be bookmarking you for future updates.Keep up the great materialwebsite.

#46 - rebecca

hur fick du bort ettickerna?

#47 - C

Åh vad gott med rabarbersaft! det är sommar det :)

#48 - C

Åh vad gott med rabarbersaft! det är sommar det :)

#49 - Carmen Mathilde

shit vad härligt det ser ut, ser läckert ut i den flaskorna, =D

#50 - ♥ Cissi ♥

Åh vad härligt det ser ut! Måste prova!

#51 - Lina

Hej!

Jag vill bara tipsa om våran (ganska) nystartade blogg där inläggen är proppade med inredningsgodis för alla som älskar gammal och nött stil! Det bjuds nästan dagligen på nya inspirationsbilder. Mycket Gör-det-själv-tips (tutorials) och det finns också en Till-Salu-kategori med noga utvalda och helt unika möbler!

För att ingen någonsin ska behöva missa ett enda inlägg finns vi på Bloglovin!

Ha en kanondag!

KRAM! // Lina

#52 - Madeleine

Åh jag tror jag traskar ut i trädgården och plockar rabarber på en gång så jag kan göra saft.

Jättesöta sugrör, får nog bli en tripp till Lagerhouse.

Jätte trevligt blogg du har.

#53 - Catwalkqueen

Hade du i Atamon? =) Och i så fall, hur mycket?

#54 - matilda nordh

Åh, hemmagjord rabarbersaft är verkligen 100 gånger godare än köpesaft

#55 - Linda

Underbara bilder och bra recept! Jättegott blev det ! :)

#56 - Tess

Härligt! Jag brukar göra rabarbersaft, men har aldrig tänkt på att ha vanilj i. Får nog "offra" en flaska till att testa det i år :-)

#57 - FotoFia

Mums! Ska absolut testa!

#58 - Jeanette

Mmmm det måste jag testa. Låter hur gott som helst!

#59 - Madeleine

Hej,

jag hoppas att det är ok att jag länkade till din rabarbersaft i min blogg. Den vart ju så himla god :)

#60 - Anonym

Oh vad underbart med hemmagjord saft! ser smarrigt ut.

#61 - Maria, tvillingmamma

Spännande, har aldrig gjort saft, men jag har såå mycket rabarber i landet så måste göra något åt den, börjar tröttna på rabarberpajer :) Vilken sil ska man ha? Ska man införskaffa en sån där saftsil?? Tror jag sett det på åhlens eller liknande.. Kram!

#62 - Anna

Så himla gott det ser ut! Det ska jag lätt prova!!

#63 - sofia

åh. vill också prova att göra saft nångång. :) hur länge håller sig den i kyl tror du?

#64 - Kontorsmöbler

Detta ser så kärleksfullt vita lika som inte är anpassa! Min gran gör verkligheten mest yummy nevus juice så jag skulle göra i sommar, vacker över praxis.

#65 - Nottin

Det ser jättegott ut! Det är uppenbart att det finns lika många recept som saftkokare :)

#66 - Qurtan

Det verkar gott. Den får man testa i sommar.

#67 - Vicki - Vickibakes

Låter jätte gott!! Måste jag pröva göra snart =)

Svar: Gör det vet jag!!!
Skattkistan

#68 - VirginiaBeachRoofers

I like this site because of the quality of information that you provide. Please keep up such awesome content.

Virginia Beach Roofers

#69 - Roof Repair Virginia Beach

You did write enough content to satisfy my little lunch break. I love reading well written content like this.

Roofers Virginia Beach