Skattkistan

Att bygga en egen tipi.
Vi började hela tipi-bygget med ett besök på Citygross där det köptes in bambupinnar & hampasnöre. Bambun kostade 10 kr/2 meter och vi använde 7 pinnar till min tipi. Hampasnöret kostade 30 kronor för ungefär hur mycket som helst. Användes till två tipis och kommer kunna användas till en massa julklappar också :).
Sen åkte vi till Erikshjälpen och Kupan där vi plockade på oss gamla lakan & gardiner. Jag köpte två påslakan, fyra gardinlängder, en stor bit paisleytyg, en virkad historia och en tassle (gardinomtag) för 180 kronor totalt. 
 
Mina tyger!
 
Sen var det dags att göra "trasor" av gardiner & påslakan. Mina trasor gjorde jag ungefär 8-10 cm breda & jag klippte först några centimeter på varje remsa för att sen riva resten. Gick ganska snabbt! (mycket snabbare än att klippa alltihop).
 
Många remsor blev det, men de behövdes!
 
 
Därefter behövde vi lite kvällsmat. Lyxigt nog blev vi servade med allt för att göra oss goda matiga mackor. Tack för det Mårten!
Min goda laxmacka!
Efter maten så fortsatte vi med tipisarna (säger man så?!?). Vi gjorde liksom själva tältstommen av bambupinnarna. Vi behöll fem av de sju pinnarna i tvåmeterslängd för att ha stånde, de övriga kapade vi på mitten så att vi även hade fyra en meter långa pinnar att ha liggandes i stommen.
 
 
 
 
Sen knöt vi ihop först toppen och sedan botten på tältstommen med massor av hampasnöre. Om du bygger dig en tipi, tänk på att inte glömma bort att lämna en öppning i tältbotten för att man ska kunna komma i och ur. Fattar ni? 
Låt gärna några centimeter av bambun sticka ut nedtill & åt sidorna så blir det extra stadigt. Nu har du egentligen världens bästa och enklaste stomme till en tipi. Superbillig är den dessutom.
 
 
Sedan är det bara att börja linda tyget. Man behöver inte vara noga alls det enda viktiga är att remsorna slås runt varje stav för att tyget inte ska glida. Bara se till att börja uppifrån! I början blir det mycket kvar av remsorna men spara "spillet" hängades, de kan användas till glipor när du är klar. Då kan du bara lägga remsan runt tältet utan att slå den kring bambun. Det är också fint att ha långa remsor hänga! 
 
När vi lindat ungefär halvvägs ner så slutade vi att vira på framsidan, för att det skulle bli en öppning på tältet där. Vid den här tidpunkten började tältet bli stort och remsorna räckte inte hela vägen runt tältet. Då kan man göra så här: Börja vid en av de främre pinnarna, slå en knut kring bambustaven.Vira ett varv till för att täcka knuten. Seddan lindar du på precis som innan. Ett varv runt varje bambustav. Förmodligen räcker remsorna bara till mitten av tältet. Men då gör du samma sak på motsatt främre pinne. Så möts remsorna i mitten på baksidan.
 
När jag transporterat hem mitt färdiga tält (med släp för att inte behöva trycka ihop det) så satte jag dit en broderad gardin på insidan av tältet för att jag tyckte att det blev fint! Den fäste jag enkelt med fyra säkerhetsnålar. Man behöver ju inte göra det krångligare än vad det är :).
 
Har ni några frågor? Bara hör av er isåfall så ska jag försöka besvara dem!
 
#1 - Susanna Maria J

Nej men vad kul grej! En sån borde jag bygga till min sons rum! Tack för ett supertips ;)

Svar: Varsågod! Hör gärna av dig och berätta hur det gick :)
Skattkistan