Skattkistan

Mjölkfritt.
Snart går jag och lägger mig. Andra dagen som mjölkfri har gått. Inte helt enkelt tycker jag. Inte så konstigt då jag egentligen är en riktig mjölkis. Alltså, jag äter mycket mjölkprodukter. Yoghurt är ungefär det bästa jag vet och mjölk är ju ett måste i kaffet. Nu har det som sagt bara gått två dagar, men jag tycker tyvärr inte havregurt är speciellt gott, jag gillar inte eftersmaken. Likaså blir tyvärr inte kaffet något vidare gott med den där havredrycken i. Det luktar inte ens gott. Kanske är det bättre med soyamjölk eller någon annan mjölk? Har ni några tips på alternativ till havregurt & mjölk så hojta gärna!
 
Jag äter mjölkfritt för Disas skull, kanske är hon allergisk mot mjölkprotein? Vi får testa och se hur hon reagerar om hon nu får mjölkfritt. Jag hoppas att det ska hjälpa henne! 
 
I förmiddags bakade jag mjölkfria bullar. Jag har inte smakat något ännu, men de ser iallafall goda ut :).
#1 - Emma Vuckovic

Hej! Finns många andra alternativ😃 Nu gillar visserligen jag både havreyoghurt,soyayoghurt. Men du kan ju annars göra overnightoat/smothie el chiapudding på kokosmjölk, cashewmjölk,soyamjölk,mandelmjölk, pistagemjölk,hasselnötmjölk etc... Eller koka havregrynsgröt alt gör en omelett till frulle 😃 oatly har även kommit med en mjölk som passar bättre i kaffet Den heter iKaffe 👍 Oatlys matlagningsgrädde iMat tycker jag är god till såser/gratänger& säkert i kaffe oxå. Kalla såser kan du ju göra på majonnäs (visserligen lite fett men spä med vatten & kryddor👍)
Kan ju endel sånt här eftersom jag lagar specialkoster på jobbet & gillar att experimentera hemma oxå 😃
Kram Emma

Svar: Ojoj! Tack för tipsen 😊Chiapudding är ju gott, men jag brukar blanda i en matsked turkisk Yoggi på slutet. Får väl testa med havrevarianten istället 😊Kram
Skattkistan

#2 - Ann

Vilket mästerverk👏

Svar: Visst blev de fina ändå ☺️
Skattkistan

#3 - Caroline

Köp genast hem soyamjölk och soya yoghurt! Jättegott och känns extra lyxigt i just kaffet! Men köp från märket Alpro. Testade gogreen men den smakade apa! Hoppas Disa mår bättre och att du hittar bra mejeri substitut!

Svar: Tack snälla Caroline för din kommentar! Nu har jag köpt alpros soyamjölk o så mycket godare är den ju! Har inte märkt jättestor skillnad ännu men hoppas på det! Kram
Skattkistan

#4 - Kristina

Carlshamns soygurt med svart vinbär/vanilj är supergod! Finns även en yoggi som heter Yosi som är väldigt god.
Håller med dig att de flesta havreprodukter har en äcklig bismak. Men använder du havrematlagn.grädde eller havre-crème fraîche i maten så brukar den bismaken försvinna. Jag har en son på 3 år som varit mjölkallergisk hela sitt liv och det finns ju bra ersättningsprodukter för det mesta.. förutom riven ost, går inte att hitta någon som smälter bra eller ha god smak. Hoppas din dotter mår bättre snart.

Svar: Tack så himla mycket för din kommentar! Det känns bra att höra att man vänjer sig och att det funkar även med ersättningsprodukterna! Men ost! Saknar redan det 😬
Skattkistan

#5 - Kristina

Förresten… om ni vill se om hon är mjölkallergisk så lägg lite mjölk på ena armen eller benet när hon sover… blir det rött så är hon nog allergisk.. ett litet tips vi fick på BVC.

Svar: Ska försöka testa detta ikväll! Tack för tipset 👍
Skattkistan

#6 - Eva-Lena

Mitt tips är Alpros naturella soyayogurt med lite vaniljpulver eller tex kanel som smaksättning. Alternativt hallon, blåbär, jordgubbar eller liknande frysta bär som du tar upp och lägger i en tallrik kvällen innan då är de tinade och saftiga och perfekta att smaksätta yoghurten med. Experimentera på och njut med müsli eller lite nötter.

Svar: Tack för tipset! Ska testas. Jag tror jag gillar sojaprodukterna bättre än havre faktiskt! Kör du mjölkfritt? Kram
Skattkistan