Skattkistan

Såld på piroger.
 
Idag bakade jag piroger för första gången i mitt liv. Det lär dock bli fler gånger, för jisses så goda de blev! Det tar en liten stund att fylla pirogerna, men det är det lätt värt för bättre mellis- eller picnicmat får man leta efter.
 
Jag gjorde två olika fyllningar i mina piroger. En färsröra med lätt asiatisk touch - ingefära, chili, fisksås & japansk soja. Och så en calzonefyllning, dvs chilisås, strimlad rökt skinka, riven ost & oregano!
 
Fyllningarna kan ju verkligen varieras i det oändliga & jag är redan nu sugen på att testa att göra en grekisk variant med fetaost och soltorkade tomater samt en med chevre, rosmarin och honung!
 
Grundrecept till ca 20 piroger
50 gram jäst
5 dl standardmjölk
200 gram smör
1 nypa strösocker
1 1/2 tsk salt
13 dl vetemjöl special + ett par till utbakning
1 uppvispat ägg- till att limma ihop kanterna & pensla pirogerna med
sesamfrön & oregano
 
Fyllningarna kan som sagt varieras i det oändliga, men någonting "kladdigt" eller "ostigt" är nog bra att inkludera för att pirogerna inte ska bli för torra!
 
Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader.  Smält smöret & häll ner mjölken i kastrullen och värm upp till 37 gradigt. Smula jästen i en bunke och rör ut den lite i taget med den ljumna mjölkblandningen, till allt löst sig. Blanda ner resten av mjölken i jästen med socker & saltet och nästan allt mjöl. Arbeta tills degen är smidig och släpper från kanterna. Låt sedan degen jäsa under en handduk i 45 minuter.  Under tiden kan du förbereda fyllningarna.
 
Sen bakar du ut degen. Gör runda cirklar med hjälp av en skål eller liknande, den som jag använde var ca 14 cm i diameter. Fyll sedan pirogerna (lagom mycket!) och pensla sidorna med uppvispat ägg.  Vik dem dubbelt till halvmånar. Kanterna trycker du ihop med spetsen på en gaffel. Pensla med ägget och toppa med exempelvis sesamfrön eller oregano. Grädda i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. 

Servera varma, ljumma eller kalla -det funkar vilket som! Supergoda. Och de funkar finfint att frysa. Ja ni hör väl hur såld jag är på dessa piroger :).
 
Lycka till!
#1 - ɑ n n i k ɑ

Mumsigt :D

Svar: Supergott! Testa gärna vet jag :)
Skattkistan

#2 - Johanna

Måste testas!

Svar: Ja men gör det! Ska nog baka en ny sats imorgon! Kram
Skattkistan

#3 - erika

Det är så himla gott med piroger och jag får flashback från sommaren då Arvid föddes :) Bakade då piroger dagarna innan som jag sen åt av innan vi åkte in till förlossningen :) Måste testa dina! Puss!

Svar: Åh vilket minne! Har själv minnen av vårt pepparkaksbak timmarna innan Disa bestämde sig för att titta ut. Det där med att baka inför stundande förlossning verkar vara bra ;). Kram på dig.
Skattkistan