Skattkistan

Bullar & VAB.
Det blev vab för mig idag också. Så när Disa sov middag så drog jag igång ett bullbak dagen till ära. Här har jag kommit en bit på vägen som ni ser. En fint jäst deg. Och buketten jag plockade igår står lika fint även idag ser ni, bytte just vatten så kanske klarar den sig ytterligare någon dag.
 
Gjorde mina bullar lite annorlunda idag även om jag använde samma gamla recept som alltid. Jag blandade ihop smör, socker & kanel till en röra som jag bredde på den utkavlade degen. Annars brukar jag liksom ta en ingrediens till fyllningen i taget :) Smör... socker och sist kanel.
 
Anledningen till dessa nymodigheter var att jag skulle prova att göra "snurrade" bullar. Såna som de säljer på fina fik typ PM Bröd och Sovel i stan och Feldts i Halmstad. Såna som jag tycker är allra finast! Så jag spanade in hur Roy Fares brukar göra när han gör bullar.
 
Lagom till att bullarna var färdigjästa så vaknade Disa och fick hjälpa till med the finishing touch. 
 
Jag gillar att toppa mina kanelbullar med uppvispat ägg, rårörsocker & stött kardemumma.
 
Här har vi dem. Ett helt gäng nybakade och goda bullar redo att ätas. Och så goda de blev sen. De där snurrarna kan nog utvecklas och det ska de få göra. Snart dags för saffransbullar ju ;).
 
Som alltid när jag bakar kanelbullar så använde jag det här receptet. Det är bäst tycker jag!  
 
PS. Som alltid. Gillar ni inlägget, berätta gärna det för mig genom att klicka på hjärtat. Eller lämna en kommentar vet jag :)
#1 - Karolin

Oh va fina!
Saffransbullar... mmmm, förra året gjorde jag dom i snurr-modellen o hade i hackad vitchoklad.. såå goda!

Svar: Tack snälla! Åh nu blev jag sugen på saffransbullar... och julmys :)
Skattkistan

#2 - Helena

Åh vad fina de blev! Och goda vet jag ju att dina bullar är:) Jag gör alltid på svärmors recept, hon har 150 g smör per 5 dl vätska, och ett ägg i degen. Sen ska det vara ett proteinrikt vetemjöl, gärna över 12,5 g per 100 g. Om du vill experimentera ännu mer framöver :) Och jag håller med om att Fares-snurrorna är extremt snygga. Liksom de på PM är, men fy sjutton vad torra deras bullar är. En kompis köpte och det var bara luft och kladdig sockerlag på ytan. Inte gott!

Svar: Tack snälla Helena! Jag hoppas att P är med på att ses den 29/10, vore mys! Återkommer om det till dig ikväll :) Puss!!!
Skattkistan

#3 - ida

låter som en fruktansvärt mysig dag även om du vabba! och bullarna såg fruktansvärt goda ut!

#4 - Becca

Så himla kul och bullarna ser jättegoda ut.

Svar: Tack :)
Skattkistan

#5 - LILLASYSTER

HALLEDA! SÅ GOTT DE SER UT!

Svar: Visst gör det... och är :) Sugen på en bulle nu faktiskt! Puss
Skattkistan