Skattkistan

Mitt sidospår.
Eftersom jag fått frågan ett par gånger, så tänkte jag att jag skulle ta och berätta lite mer om mitt företagande. För det är ju så att utöver mitt alldeles vanligt jobb (nåväl, ovanligt bra är det ju!), ni vet trygg anställning och 08-17, så har jag ju även mitt "lilla" sidoprojekt och företag Fröken Rut Städ
Företaget driver jag sedan strax över fem år tillbaka med min kollega Jenny. Vi startade det för att vi hade kontakt med småföretagare mer eller mindre dagarna i ända på jobbet, men hade egentligen ingen aning om vad det egentligen innebar att vara företagare. Eftersom det här med RUT och ROT var rätt så hett vid den här tiden så bestämde vi oss för att det var en städfirma vi skulle starta.
Under den första tiden, låt mig säga tre-fyra månaderna så arbetade vi själva i firman. Vi fick in vårt första uppdrag och var för snåla för att anställa någon till att göra jobbet - då skulle det ju inte bli några som helst pengar kvar till att betala företagsförsäkringen vi tecknat :).
Under åren som gått sedan starten så tror jag att vi har hunnit med att ha 25-30 medarbetare anställda, några har varit långvariga såsom vår galet duktiga Ben som arbetat hos oss i över tre år nu. Andra har varit betydligt mer kortvariga, som en kvinna vi anställde via nystartsjobb och Arbetsförmedlingen. Hon fick sitt första jobb på flera år, men valde att säga att det inte var för henne efter att ha provat en dag. I dagsläget har vi fyra medarbetare som arbetar mellan 50 och 110 h i månaden.
Det som är absolut mest energi- och tidskrävande för oss är att hitta nya och duktiga medarbetare. Jag misstänker att detta är något som flera företagare kan skriva under på. 
En annan sak som tar en hel del tid är att träffa nya och potentiella kunder. Vi marknadsför oss inte på något annat sätt än via vår hemsida, men där trillar det in ett par förfrågningar i veckan som vi kontaktar och därefter träffar. Vi brukar göra så att inför varje nytt och återkommande kunduppdrag så träffar antingen Jenny eller jag kunden för att titta på deras boende och vad vi kan hjälpa dem med. Vi är flexibla när det gäller upplägget på städning och anpassar oss efter kundernas egna önskemål, något jag tror att vi vinner många uppdrag på :).
Idag har vi 47 abonnerande kunder som minst månatligen anlitar oss. De allra flesta städar vi hos varannan vecka. Majoriteten av kunderna, 45 stycken, är privatkunder. Förutom de 47 kunderna som vi städar återkommande hos så gör vi även i mån av tid flyttstädningar och storstädningar.
Jag gör faktureringen i Visma eEkonomi (som jag även numera arbeta med att utveckla nya funktioner i på mitt jobb) och det tar mig ungefär 2.5-3h/månaden. Det funkar himla smidigt och det som tar mest tid är faktiskt att räkna samman alla timmar från medarbetarnas tidsredovisningar och speca detta på ett bra sätt till kunden på fakturan. Jag vill att kunderna ska veta att vi har koll på vilka datum vi var hos dem, så att de kan se att det stämmer överrens med deras egna noteringar. Rätt ska vara rätt ni vet ;).
Bokföringen å andra sidan, och lönerna tar vi hjälp med. Turligt nog så har jag bra kontakter på just redovisningstjänster :). Det gäller ju att göra det man är bra på, och har man begränsat med tid så tänker iallafall jag att man bör fokusera på det som ger mest och som man tycker är roligast. Det vill säga i vårat fall träffa nya kunder!
Målet med företaget har under åren förändrats. Det som från början var en rolig grej har blivit riktigt seriöst. Det känns konstigt att se på det så men vi är ju faktiskt den huvudsakliga sysselsättningen för våra fyra medarbetare. Och vi hjälper närmre femtiotalet kunder (familjer) med att varje månad få en lite enklare vardag där de kan lägga sin tid på sådant som betyder något för dem. Det betyder något för mig!
Sen är det så klart kul att titta på siffrorna och vad företaget genererar för pengar. Vårt mål för året 2017 är att nå upp till en omsättning på en miljon kronor och ett resultat på 350'. Det är ett fullt realistiskt om än något spänstigt mål. 
Nu har jag säkert tråkat ut både en och annan. Men förhoppningsvis har någon även tyckt att det var intressant att läsa. Jag tyckte att det var roligt att skriva ned detta och det blir kul att titta tillbaka på inlägget om något år med facit i hand och se vad som hänt sedan det skrevs.
 
Nu ska jag krypa ner i sängen, imorgon ska jag upp tidigt och träna innan jobbet :)
Sov så gott finingar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - Anonym

Ja... Det trodde vi nog inte för 5 år sedan...

Svar: Nä verkligen inte ✌🏻☺
Skattkistan

#2 - Louise

Vi har er som städfirma hos oss och är jättenöjda! Skönt att slippa städa utan kan leka med barnen istället.😊

Svar: Jasså? Vad kul att höra :)
Skattkistan

#3 - Anonym

Så kul att läsa om er företagsresa

Svar: Tack :) Kul att berätta också!
Skattkistan

#4 - Elsa None

Intressant att läsa! Inte nog med att ni lär er en massa, dessutom blir det ju pengar av det också även om det förstås "kostar" iform av er tid. Grattis till framgången / Egenföretagare och anställd

Svar: Tack snälla du! Ja det tar lite tid, men det är värt det :) Och som du säger, det ger ju också lite extra pengar om året gått bra! Kram
Skattkistan

#5 - Mickan

Min svåger med familj pratade om att skaffa städhjälp så jag tipsade om er! Tror de bokat första tiden nu :) Kram på dig

Svar: Hej Mickan! Vad kul :) Vad heter de? Tack för att du tipsat! Kram
Skattkistan