Skattkistan

Sommarlistan 2016

Det börjar bli en liten tradition det här med en sommarlista, så klart det ska bli en sådan även i år. Precis som 2014 och 2015 så norpade jag idén till listan från galet inspirerande Emma.

Hur ser dina planer ut för sommaren?
Till helgen drar jag och Petter på en tidig semester-tur till Alicante. Bara vi. Där blir det sol och bad en masse hoppas jag. För att inte tala om gott vin, god mat & stros. 

Sen blir det jobb i ett par veckor innan den riktiga semestern kickar in. Den inviger vi med en tur till till Båstad, och våra vänner Helena & Martin som har stuga/hus där . Sen om det är fint väder tar vi nog en tur vidare söderut, kanske över till Helsingör?. I vecka 29 ska vi med Petters familj till Onsalahalvön någonstans. Där har det hyrts ett hus som vi alla får plats i och det ska bli himla mysigt! 

 
 
2013 var vi med P's familj i Ystad. Superhärligt hus, fint väder... och galet kallt i havet!

2015 var vi strax utanför Sölvesborg. Då var familjen lite större :)

I övrigt har vi inga uppgjorda planer för resten av semesterveckorna. Men någon tur till Öland och mina föräldrar hoppas jag vi ska kunna få till och ett Stockholmsbesök i slutet på sommaren. Ganska skönt att inte all tid är uppbokad heller utan att det finns lite möjligheter till att vara spontan :). Och så ska vi ju förresten på bröllopsfest i augusti till min bästis Sara & hennes Freddie. Det ser vi fram emot. Mycket!
 
Lina & Daniels bröllop 2015. Bröllopsfester är de bästa festerna!

Vad ska du göra på midsommar?
Det blir en tur till Båstad till våra härliga vänner Lina & Mårtens stuga (alltså win på vänner med stuga ;) ). Vi blir nog tre familjer som firar/äter/hänger/busar ihop. Vi i min lilla familj ska förresten sova i tält på trädgården. Det ni, det blir spännande :). Och på söndagen ska vi fira svärfar/farfar som fyller 65 minsann!

Midsommar 2015 i Båstad. I år blir det en repris.
 
Midsommar 2011 i Berlin då vi firade svärfars 60-årsdag. Fem år har gått och en himlans massa har hänt. En svägerska till och fyra fina kids. 

Vad ser du mest fram emot i sommar?
Att får hänga med familjen. Att inte ha några storslagna byggprojekt igång och att få bada en massa med Disa som verkligen älskar det. Att få cykla små rundor med flickorna i cykelsadel & att få ta sköna ljumma löprundor. 

Vår baksida för ett år sedan. Pre-altanbygge.  

Hur länge ska du vara ledig?

Det blir fyra veckor, hade gärna varit ledig mer och skulle nog kunnat vara det också. Men vi ska ju faktiskt på "långsemester" till Thailand i höst så jag får hålla igen lite. Och så är det ju nästan ledigt när man aldrig behöver arbeta längre än till 16 någon dag (vi har sommararbetstid på mitt jobb!).

Vad vill du verkligen hinna med?
Ta det lugnt och varva ner. Fixa i trädgården, men helt utan stress. Det som hinns och orkas med. 

Vad saknar du i sommarplanerna?
En liten utlandstripp tillsammans med barnen. Men bjuder Sverige på härligt sommarväder så spelar det ju ingen som helst roll. Sen hade jag gärna åkt en tur till Gotland också, men hur ska man hinna med allt?! :)

 
Gotland 2014.

Vilken är din bästa sommarfrukost?
Åh. Jag är ju frukostmänniska deluxe, så min frukost ser alltid ganska bra ut. Men sommartid inkluderar den alltid färska bär. Jordgubbar, hallon & röda vinbär. Lite olika från vecka till vecka och vad som bjuds i trädgården. Och så ägg. Och gärna gottigt bröd (typ surdegsfralla) och inte det trista Guldkorn som Petter gillar så mycket.

Bästa sommarlåten?
Oj. Allt med Håkan Hellström, Veronica Maggio & så Kents senaste spelas på repeat på mitt Spotify. Men säkert både en och tre gamla goda sommarlåtar. För att inte tala om Winnerbäck!

På konsert med Veronica Maggio i Kungshamn/Smögen sommaren 2011

Vad kan gå fel?

Inte så mycket hoppas jag. Skrapade knän lär det ju bli och ett o annat myggbett, men något annat vill jag inte hoppas på eller sia om. Det blir en fin sommar tror jag!

Vem kommer du vara mest med?
Familjen - förstås. 

 

 

Vad kommer du lägga mest pengar på?
Mat & bensin skulle jag tro. 

Vad kommer du köpa inför sommaren?

Ett par Birkenstocks funderar jag på. Fotriktiga, snygga & sköna.

Kommer du bli brun?

Det hoppas jag allt. Men inte bränd. Nu är jag minsann stor nog att smörja in mig ordentligt så en solkräm med spf 30 blir min kompis och brännan därefter. 

Bruna ben. 

Vad vill du säga till ditt sommar-jag?

Ta dagen som den kommer. Gör inte för mycket planer i förväg utan tag dagen som den kommer. Hitta på mycket skoj med barnen. Tälta på en ö i sjön (om vi nu köper en ny båt), träna precis så mycket som du känner för, skaffa dig nya fräknar och massor av fina minnen att tänka tillbaka på i höstmörkret!

Vad kommer du äta?
Mycket grillat skulle jag tro. Vi använder vår gasolgrill så gott som varje kväll här hemma! Och så förstås en massa jordgubbar, vattenmelon & så glass förstås.

 

Vad dricker du i sommar?

Skumpa! Rosé och citronlemonad. Med massor av mynta i. MMM!

Vad ska du läsa i sommar?
Slutet på Arvet efter dig av Jojo Moyes som jag läser för tillfället och Denise Rudbergs När klockan slår fem. Förhoppningsvis hinner jag med några fler braiga böcker!

Vad kommer göra den här sommaren extra bra?
Att vi har hela sommaren framför oss och så gott som ingen renovering/fix!

Vad kommer du ha på dig?
Klänningar. Singoallatoppar & så bikinis då förstås. Det ska ju bli badväder en masse :).

Hur kommer du att göra dig illa?
– Skavsår? Eller en onödig solbränna? Inget annat tror och hoppas jag. Kanske en baksmälla eller två med förresten. Det hör ju lite till bröllopsfester och sådant.

Vad oroar du dig för?
Har oroat mig tillräckligt för i år med tanke på det här. Så nu ska jag försöka låta bli att oroa mig alls. Men visst det där med små barn och vatten är ju alltid lurigt.

Hur kommer du minnas din sommar sen i september?
Som den soligaste och härligaste sommaren hittills. Det hoppas jag. Och tror. Med tanke på hur maj och början på juni har varit kan det ju inte bli annat. Hoppas också att jag känner att jag hunnit ta det lugnt. Med jobb, barn & eget företag så är det ständigt något att fixa med och ibland behöver man ju få en riktig paus.

Bästa badstället?

Det måste väl ändå bli den egna badplatsen här i byn. Alltid gott om plats, promenadavstånd och perfekt för barnen. Hoppas det blir många ljumma kvällar som bjuder in till bad. För att inte tala om soliga dagar då förstås!

 
 
Härliga badbilder från vår badplats.
 
Vad hoppas du på till nästa sommar?

Att vi har en plan för nästa etapp i vår renovering som vi i min förhoppning drar igång efter semestrarna. Nu ska vi bara boka dejt med arkitekten så att vi kan bestämma hur vi vill göra däruppe, så att vi kan begära in offerter. Förutom detta så kanske det kan bli en sommarcharter någonstans, eller så bilar vi söderöver? Vi får se. 

Nästa etapp i vår renovering... Men den tar vi tag i först 2017. 

Vad har ni läsare för sköna sommarplaner?

#1 - Helena

Vi ser så fram emot er visit i stugan snart 😘 Kul att läsa om din sommar vännen! Ha det så skönt i Spanien så hörs vi när ni kommer hem igen!💋💋

#2 - Micha

Åh va härligt det låter! Vi har för andra året i rad inga direkta sommarplaner. Inte utöver att utöka familjen med ännu en liten då... Stort såklart men jag längtar efter planer som era, sol & bad, små tripper och att kunna åka iväg spontant. Nästa år, då jäklar! Hoppas ni får en skön helg & att sommarn blir precis som ni önskar!

#3 - Emma Vuckovic

Härlig lista Jennie 😊 Vår sommarsemester ser ut ungefär som vanligt (förutom att vi flyger istället för att bila ner till Kroatien) Sen vore det såklart kul att träffa er oxå 😉😘